اولویت های پژوهشی مرکز تحقیقات آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
ردیف |
حیطه ارزشیابی برنامه درسی |
1 |
ارزشیابی برنامه های درسی گروه های علوم پایه |
2 |
ارزشیابی برنامه های تخصصی بالینی علوم پزشکی |
3 |
ارزشیابی برنامه های کارشناسی علوم پزشکی |
4 |
ارزشیابی برنامه های کارشناسی ارشد علوم پزشکی |
5 |
ارزشیابی برنامه های دکترای تخصصی علوم پزشکی |
6 |
ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم و سایر برنامه های آموزشی |
7 |
ارزیابی درونی و اعتباربخشی رشته های آموزشی |
|
حیطه برنامه درسی (کوریکولوم) |
8 |
سنجش نیاز های آموزشی دانشجویان برای برنامه ریزی درسی |
9 |
بازنگری برنامه های درسی |
10 |
بررسی برنامه های درسی ادغام یافته |
11 |
بررسی وضعیت برنامه درسی پنهان |
12 |
نقش علوم پایه و ارتباط آن با آموزش بالینی در آموزش پزشکی |
13 |
ادغام آموزش پزشکی |
14 |
سلامت محوری در آموزش علوم پزشکی |
15 |
جامع نگری و جامعه نگری در آموزش پزشکی |
16 |
بازنگری برنامه های درسی در مقاطع مختلف و رشته های مختلف تحصیلی |
17 |
آموزش بین حرفه ای |
18 |
مطالعات تطبیقی در آموزش پزشکی |
19 |
بومی سازی آموزش پزشکی |
|
حیطه روانشناسی تعلیم و تربیت |
20 |
نیازسنجی، روش های یادگیری و تدریس در آموزش فراگیران |
21 |
شیوه های تدریس و فنون یادگیری در آموزش پزشکی |
22 |
تبیین فرآیند یاددهی یادگیری |
23 |
رضایت و انگیزه دانشجویان علوم پزشکی |
24 |
دستیار به عنوان الگو، معلم و پژوهشگر |
25 |
توسعه و تحول آموزش و ارتقاء روش های آموزشی از سنتی به مدرن |
|
حیطه آموزش نظری و بالینی |
26 |
بررسی شواهد موجود در نحوه آموزش استدلال بالینی |
27 |
مهارت حل مسئله |
28 |
تفکر نقاد |
29 |
پرورش خلاقیت |
30 |
مهارت های بالینی |
31 |
استدلال بالینی |
32 |
امکانات و منابع آموزشی |
33 |
آموزش مهارت های عملی در آزمایشگاه |
34 |
پیشرفت و افت تحصیلی دانشجویان |
35 |
شکاف بین دروس نظری و عملی |
36 |
مولفه های موثر در آموزش بالینی |
|
حیطه اخلاق در آموزش |
37 |
ارتباط استاد و دانشجو |
38 |
اخلاق پزشکی در آموزش و پژوهش |
|
حیطه هیات علمی |
39 |
ارزشیابی و فرا ارزشیابی اعضای هیات علمی |
40 |
شیوه های ارتقاء توانمندی اعضای هیات علمی |
41 |
گزینش اعضای هیات علمی |
42 |
ملاک ها و فرآیندهای ارتقاء اعضای هیات علمی |
43 |
انگیزه و رضایتمندی اعضای هیات علمی |
|
حیطه رهبری و مدیریت آموزشی |
44 |
تدریس و یادگیری رهبری آموزشی |
45 |
الگوهای رهبری علمی |
46 |
برنامه ریزی استراتژیک آموزش پزشکی |
47 |
اقتصاد در آموزش و ثروت آفرینی |
48 |
ارتباطات میان دانشگاهی و بین المللی برای ارتقای کیفیت آموزش پزشکی |
49 |
فرار مغزها از کشور |
50 |
ارزیابی درونی و بیرونی دانشکده ها |
51 |
پذیرش دانشجو |
52 |
فناوری اطلاعات در آموزش پزشکی |
53 |
انتخاب مدیران و معاونین آموزشی سطوح مختلف |
54 |
ارتقاء منزلت آموزش در دانشگاه |
55 |
هزینه تمام شده تربیت دانشجو |
56 |
برآورد نیروی انسانی فارغ التحصیل مورد نیاز بخش های سلامت |
|
ارزشیابی دانشجو |
57 |
روش های ارزشیابی دانشجو |
58 |
تحلیل آزمون در گروه های آموزشی دانشگاه |
|
ابزارسازی آموزشی |
59 |
ساخت ابزارهای روا و پایا |
60 |
روا و پایا کردن ابزارهای معتبر موجود |
|
هوش مصنوعی |
61 |
تاثیر هوش مصنوعی بر بهبود فرآیندهای آموزش و یادگیری |
62 |
چالش ها و فرصت های مرتبط با ادغام هوش مصنوعی در آموزش |
63 |
استفاده از هوش مصنوعی در ارزیابی و بازخورد |