به نام خداوند جان وخرد

       

 

مرکز تحقیقات آموزش پزشکی

CERMS

 

 

تاریخچه

مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران فعالیت های خود را از سال 1389 با حضور اعضای هیئت موسس جناب آقای دکتر سلطانی عربشاهی، دکتر جلیل کوهپایه زاده، دکتر زینب بیابانگردی، دکتر غلامرضا رئیسی و دکتر میترا غلامی آغاز نمود. به منظور گسترش پژوهش و ارائه راه­حل در امور بهداشتی، درمانی و آموزشی، به استناد رای صادره در دویستمین جلسه مورخه 16/12/1388 شورای گسترش دانشگاه­های علوم پزشکی با تاسیس مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران موافقت اصولی به عمل آمد. سپس، در دویست و پنجاه و سومین جلسه شورای گسترش دانشگاه­های علوم پزشکی در تاریخ 26/2/1395 با تاسیس این مرکز موفق به کسب موافقت قطعی  شد. فعالیت­های پژوهشی مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی در زمینه­های آموزش بالینی، برنامه درسی، رهبری آموزشی، مجازی­سازی آموزش و سایر حیطه­های مرتبط با آموزش علوم پزشکی مانند ابزار سازی آموزشی، پزشکی مبتنی بر شواهد آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد، آموزش عدالت محور و پاسخگو، ارزشیابی آموزشی، ارزشیابی هییات علمی و ارتقای نظام ارزیابی و آزمون­های علوم پزشکی می­باشد.

فلسفه (ارزش­ها و باورها):

در مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، بر ارزش‌ها و تعهدات زیر تاکید می‌شود:

  1. تقویت و ترویج فرهنگ و اخلاق علمی در دانشگاه علوم پزشکی ایران
  2. ارتقای کیفیت پژوهش و آموزش در دانشگاه علوم پزشکی ایران
  3. ارتقای خدمات آموزشی-پژوهشی و جلب رضایت دانشجویان و اعضای محترم هیات علمی
  4. رعایت اصول اخلاق و ارزش‌های دینی در پژوهش و تامین خدمات هر چه بهتر به ذینفعان
  5. پرورش پژوهشگرانی خلاق، متعهد و مسئولیت‌پذیر در حیطه آموزش پزشکی
  6. ارتقای توانمندی پژوهشی اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران
  7. فراهم آوردن زمینه‌های مناسب برای فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیات علمی و دانشجویان در زمینه آموزش پزشکی

 

این مرکز بر باورهای زیر اعتقاد دارد:

  1. ضروری و اساسی بودن پژوهش در آموزش برای ارتقای توانمندی افراد به منظور توسعه کشور
  2. ضروری بودن دانش و توانمندی در علم آموزش پزشکی به عنوان یک علم بین رشته ای
  3. ضروری بودن پژوهش در آموزش برای ارتقای نظام آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی

چشم انداز:

مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران قصد دارد با استفاده از تمام منابع انسانی و مادی و با الهام از اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور، سند چشم­انداز 1404، قانون برنامه پنج­ساله پنجم و ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و سیاست­های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران به مرکزی بالنده، پویا و نوآور در حوزه­ی آموزش علوم پزشکی در سطح ملی و منطقه ای تبدیل شود.

 ماموریت:

 این مرکز با توجه به نیازهای واقعی در عرصه آموزش علوم پزشکی و در راستای خط مشی علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می­کند تا با انجام پژوهش­های کاربردی،  زمینه ارتقای کیفیت آموزش در سطح ملی را فراهم سازد؛ و همچنین به­منظور تعالی و تقویت روحیه پژوهش در زمینه آموزش علوم پزشکی توانمندی­های خود را گسترش ­دهد.

اهداف استراتژیک

  1. توسعه و ارتقای طرح­های پژوهشی کاربردی و بین رشته­ای در آموزش علوم پزشکی
  2. فراهم­سازی بستر مناسب در بسط و گسترش انتشارات پژوهشی مرکز
  3. مشتری­یابی جهت طرح­های تحقیقاتی در داخل و خارج از دانشگاه
  4. توسعه ارتباط با واحدهای برون­بخشی دانشگاه به منظور تبادل اطلاعات و جذب منابع برای انجام تحقیقات
  5. توسعه و تعامل همکاری­های بین­المللی در آموزش علوم پزشکی
  6. ایجاد و تدارک زیر ساخت­های مناسب
  7. توانمندسازی اعضای هیئت­علمی به منظور پژوهشگری در زمینه­ی آموزش پزشکی

هسته ­های پژوهش مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی

 

این مرکز در راستای فعالیت­های خود، 3 هسته­ ی پژوهشی را پیش­ بینی کرده که در دیاگرام زیر نمایش داده شده است.

­

برنامه درسی (کوریکولوم)

خطوط تحقیقاتی

  1. تبیین فعالیت­های یاددهی-یادگیری
  2. بازنگری برنامه­ها
  3. اعتباربخشی برنامه­های آموزشی
  4. شناسایی نقاط قوت و ضعف در برنامه­های آموزشی (کوریکولوم­ها)
  5. بازنگری و تدوین برنامه­های آموزشی (کوریکولوم­ها) در راستای پاسخگوئی به نیازهای جامعه، فناوری­های تشخیصی و درمانی و مرزهای دانش )مرجعیت علمی( به تفکیک رشته و مقطع تحصیلی)
  6. طراحی ابزار سنجش وضعیت کوریکولوم پنهان
  7. تولید و بومی سازی شواهد معتبر علمی برای ارتقای آموزش عالی سالمت

سوپروایزر: دکتر سید کامران سلطانی عربشاهی

 

 

فعالیت­ها:

  1. بررسی مقایسه­ای برنامه های درسی تدوین  یا اجرا شده
  2. نظارت بر تدوین طرح درس و طرح دوره گروه­های مختلف آموزشی
  3. بازنگری برنامه­های درسی گروه­های علوم پایه و بالینی
  4. شناسائی و ارزیابی نیازهای آموزشی مبتنی بر نیازهای جامعه
  5. شناسائی و ارزیابی نیازهای آموزشی مبتنی بر فناوری های تشخیصی و درمانی
  6. شناسائی و ارزیابی نیازهای آموزشی مبتنی بر مرزهای دانش

 

دستاوردها:

  1. شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه­های درسی گروه­ها و اصلاح و ارتقا برنامه­ها
  2. برنامه درسی بازنگری شده به تفکیک واحدهای درسی
  3. مشخص شدن وضعیت برنامه درسی پنهان­
  4. برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت (برای مثال کارگاه طراحی، اجرا و ارزشیابی بازی­ها در آموزش علوم پزشکی، بازی سازی و کوریکولوم مبتنی بر بازی)

مدیریت و رهبری آموزشی:

خطوط تحقیقاتی

  1. تدریس و یادگیری رهبری آموزشی
  2. الگو های رفتاری رهبری

سوپزوایزر: دکتر زهره سهرابی

فعالیت­ها

  1. بررسی سبک رهبری سیستم­های آموزشی(گروه،کلاس،...)
  2. بررسی ویژگی­های رهبران موفق در گروه­های آموزشی
  3. بررسی الگوهای رهبری مؤثر کلاس
  4. بررسی الگوهای ارزشیابی رهبران آموزشی

دستاوردها

  1. تهیه و تدوین برنامه استراتژیک و برنامه­های عملیاتی
  2. تهیه بسته­های آموزشی نحوه اداره مؤثر گروه­های آموزشی
  3. تهیه نرم­افزار ارزشیابی مدیران
  4. برگزاری کارگاه و دوره­های کوتاه­مدت مدیریت دانشگاه
  5. چاپ مقاله

 

 

آموزش بالینی

خطوط تحقیقاتی

  1. استدلال بالینی
  2. تفکر نقاد
  3. ارتقاء کیفیت آموزش بالینی
  4. ارزیابی شایستگی و توانمندی بالینی فراگیران

سوپروایزر: دکتر سید کامران سلطانی عربشاهی

فعالیت­ها

  1. بررسی مبانی و مفاهیم استدلال بالینی(مهارت­های بالینی، ارتباطی، تفکر انتقادی و کارگروهی)
  2. ارزیابی مبانی و مفاهیم استدلال بالینی
  3. تبیین الگوی استدلال بالینی در مواجهه دانشجویان با آزمون های استدلال بالینی
  4. هزینه اثربخشی طراحی و برگزلری آزمون های استدلال بالینی

دستاوردها

  1. ارائه مدلی برای ارزشیابی استدلال بالینی
  2. تهیه بسته های آموزشی
  3. چاپ مقاله
  4. برگزاری کارگاه

 

  وابستگی سازمانی (Affiliation) صحیح و مورد قبول مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی جهت چاپ مقالات علمی، برای مقالات فارسی و انگلیسی به شرح زیر می‌باشد:


 
 مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
 

 

Center for Educational Research in Medical Sciences (CERMS), Department of Medical Education, School of Medicine, Iran University of Medical Sciences , Tehran, Iran.

                                

Template settings